Ali se zdravo prehranjuješ?

Danes priporočamo pestro mešano prehrano, ki naj vsebuje:

  • veliko sadja in zelenjave (recimo vsaj tri, priporočljivo pa je štiri do pet porcij dnevno), ki sta odličen vir vitaminov, mineralov in dietnih vlaknin;
  • veliko kompleksnih ogljikovih hidratov, ki jih je največ v različnih izdelkih (po možnosti polnovrednih) iz žit, kot so kruh, pecivo, testenine, riž in podobno;
  • različne vire beljakovin (nemastno meso in mesne izdelke, mleko in mlečne izdelke, jajca in ribe, pa tudi stročnice, kot so fižol, grah in soja);
  • zmerno količino maščob, predvsem v obliki rastlinskih olj in mehkih margarin;
  • izogibali naj bi se mastnim živilom;
  • dovolj tekočine v različnih oblikah (voda, malo sladkan čaj, naravni sokovi, juhe, sveže sadje in zelenjava) – 2 do 3 litre na dan, ne pijemo samo takrat, ko smo žejni;
  • zmerno količino soli – hrane ne dosoljuj.

 

Hitra hrana je v bistvu vsaka vrsta hrane, ki jo lahko na hitro poješ in ne pomeni le različnih »burgerjev« ali ocvrtega krompirčka. Problem hitre prehrane je, da so postopki priprave pogosto manj zdravi (npr. cvrenje), obenem je hranilno redka in energijsko gosta.

Če je hitra hrana pravilno vključena v energijsko in hranilno uravnotežen celodnevni obrok in je ne jemo prepogosto, lahko popestri naše jedilnke. Hitro hrano najlažje razredčimo, če na primer zraven hamburgerja popijemo kakšno nesladkano pijačo, pojemo jabolko, solato ali kaj podobnega.

Transmaščobe črtati z jedilnika!

 

Zdravo je pojesti toliko obrokov, da imamo stalno ravno prav poln želodec. Priporočamo tri glavne dnevne obroke, to so zajtrk, kosilo in večerja, vmes pa dodamo še eno do dve malici. Tako pojemo več manjših dnevnih obrokov, količino hrane pa prilagodimo naši dnevni dejavnosti.

 

Potrudimo se, da bomo hrano uživali sede in počasi. Ena večjih napak je, da jemo na hitro, kar tja v en dan, ne da bi se zavedali, da smo pravzaprav jedli. Raziskave kažejo, da je pomembno, da se pri obroku usedemo in ga pojemo počasi. To tudi pomeni, da bomo hrano dobro prežvečili. Če to lahko storimo še v prijetnem bo prebava bolj uspešna. Ob prebavi hrane se v telesu sprožijo posebni hormonski in encimski sistemi, ki delujejo, če je telo umirjeno. Če je telo pod stresom (zaradi hitenja, hrupa ali česa podobnega, kar telo razpoznava kot stanje alarma), pa se v telesu sproščajo popolnoma drugi hormoni, ki na proces prebave in presnove ne vplivajo ugodno. Zato, če le gre, uživajte hrano v miru, sede in počasi.

 

UŽIVAJ HRANO V MIRU, SEDE IN P__O__Č__A__S__I.

 

Več o pravilni prehrani najdeš na https://www.prehrana.si/moja-prehrana/odrasli.